BOOM Trike Family Hearse

Lijk-Trike (Dead Cool) 

Wanneer je je sterfelijk lijf hebt afgeschud of, zoals Willie (William Shakespeare) zegt, door het doek bent gerend en je bij het onzichtbare koor hebt aangesloten (J.Cleese… oh, en George Eliot), hoe kan je laatste reis dan “cooler” zijn dan gemaakt in een vijf-wielige Trike lijkwagen?

Lijk-Trike

Lijk-Trike

BOOM Trike UK

Zo dachten Samuel Mortimer en zijn zus, Jessica, uit Bury in Lancashire. Ze hadden al een witte Boom Family Trike gekocht om te gebruiken bij bruiloften en het was niet meer dan logisch om ook een tegenpool te hebben voor begrafenissen. Het enige probleem dat ze konden verzinnen was dat, logischerwijs, een begrafenistrike per definitie een lijkwagen moest zijn en natuurlijk, een lijkwagen moet een lijkkist kunnen vervoeren. Nu weten we allemaal dat er tegenwoordig een enorm aanbod aan bagagemogelijkheden beschikbaar is voor motorfietsen en Trikes, maar het bleek dat Givi, Nonfango en zelfs Touarech geen lijst van lijkwagenopties in hun catalogus hadden. De oplossing was om zelf een lijkwagen Trike te bouwen. Ze hadden in het verleden een goede service gekregen van Boom Trikes UK en dus besloten ze te gaan praten met Antony en Ian over hun eisen. Met z’n vieren zaten ze bij elkaar en bespraken wat ze nodig hadden, een deal was gemaakt en het werken aan het nieuwe voertuig begon. De
beste manier om met het extra gewicht en lengte voor het “bed”, nodig voor de lijkkistruimte, om te gaan was het plaatsen van een tweede as om het gewicht te kunnen verspreiden. Daar waren ze het alle vier over eens. Er werd een andere Boom Family Trike gekocht, een 7i model, en snel uit elkaar gehaald in Boom UK’s werkplaats in Worsley. Ca. 244 cm werd toegevoegd aan het chassis door middel van een tweedelig buizenframe dat tussen de voor- en achterkant werd gelast. Er bovenop werd een body van plaatstaal met roestvaststalen spijlen gemaakt met gehard veiligheidsglas voor de ramen en zijkanten. De achterdeur gaat naar boven open om de lijkkist naar binnen te kunnen schuiven en de voorste zijramen kunnen open om de lijkkist netjes neer te kunnen zetten. Binnenin zijn er houten details in overvloed en verborgen rollen, zoals gebruikt in een standaard Ford begrafenisauto, vergemakkelijken het naar binnen rollen van de kist. In de body zelf zijn verborgen compartimenten voor het opbergen van bijvoorbeeld de schragen van de kist. Onder de body brengen twee VW aandrijfassen het vermogen van de VW 1600 injectiemotor over naar de wielen. De middelste as maakt gebruik van VW trommels en de achterste as is omgebouwd naar Ford remschijven en -klauwen; beide remsystemen zijn met elkaar verbonden en houden elkaar in evenwicht door middel van een Ford hoofdremcilinder. De 10J x 15 inch chromen velgen hebben 295/50 banden met twee sets Boom spatborden met Boom achterlichten en knipperlichten. De voorkant van de Trike (ik twijfel om de woorden ‘het levende gedeelte’ te gebruiken…..) is vrijwel zoals de Duitse ontwerpers het van oorsprong bedoelden. Een 76mm roestvaststalen Comfort voorvork houdt een 5½ inch breed 17 inch 3-spakig Boom wiel met een 200 band vast. Een enkelvoudige voorremschijf met een Brembo dubbelzuiger remklauw doet zijn remplicht en is gekoppeld aan het achterremsysteem. Verder een 38mm stuur, een Boom Fighter koplampunit versterkt door vier spotlights. Nadat de Trike was gebouwd en afgewerkt, werd de body en de achterkant gespoten in een diep en bij uitstek geschikte kleur zwart en de stoelen bekleed met een waterproof zwarte stof. De overkapping boven de chauffeur en passagiers was gemaakt om te voorkomen dat iemand zijn hoofd zou bezeren aan scherpe onderdelen en de beenbeugel en armsteunen werden gepolijst.

Mensen stoppen en staren naar deze BOOM Trike

De voltooide Trike werd gepresenteerd aan Samuel en Jessica voor hun goedkeuring net voor de registratie en het resultaat benam hen de adem; als je het zelf zou zien begrijp je waarom. De Trike is gigantisch en maakt zoveel indruk als hij langs rijdt dat het verbazingwekkend is. Mensen stoppen en staren de Trike na wanneer hij passeert en sommige namen hun hoed af als teken van respect, wat erg grappig was, omdat tijdens de fotoshoot de lijkkist achter in de Trike gevuld was met een broek van een van de Boom jongens….

Sinds deze foto’s genomen zijn heeft de Trike lijkwagen al voor een aantal begrafenissen gereden en de boekingen stromen binnen. Het volgende plan dat Sam en Jessica hebben is een zes-zitter-plus limo/huwelijkstrike wat, denk ik, een giller is en een erg coole manier om te trouwen of op te dagen bij je vrijgezellenavond. Hou het Trike Magazine in de gaten – wij laten het weten als hij klaar is.

BOOM Trike Family Hearse

BOOM Trike Family Hearse

Ik laat jullie achter met deze overpeinzing – blader terug naar de introparagraaf en denk hier over na: de geweldige Engelse schrijver George Eliot was eigenlijk een vrouw, er is een steeds terugkerende bewering dat William Shakespeare ook een vrouw was en John Cleese verkleedde zich vaak als een vrouw gedurende zijn Monty Python tijd. Wie had gedacht dat travestieten zo’n effect op de Engelse cultuur zouden hebben, hè?

 

Bron (translated) Trike Magazin / Pictures Rossparry.co.uk