Veel trikers zijn bang om de zelfbeschikking en controle te verliezen. De glorie van “sportief” rijden met een conventionele handgeschakelde versnellingsbak is nog aanwezig. Waarom is dit zo?
In de Verenigde Staten hebben 90 procent van alle auto ’s een automatische transmissie, in Europa een derde en dat is nog steeds stijgende. De huidige supersportwagens hebben tiptronic schakeling en wijziging bliksemsnel van versnelling. En scooterbestuurders rijden sinds jaar en dag bijna onveranderlijk met een automaat. Alleen wij Trikers houden ons angstvallig vast aan het samenspel van gas geven in combinatie met het koppelingspedaal en de schakelpook; drie verschillende handelingen met linkervoet en beide handen. Gas terug, ontkoppelen op- of neer schakelen, koppeling op laten komen en weer gas geven.
Start en stop in het stadsverkeer, file rijden , smalle bergpassen – binnen 100 of 200 meter heb je het schakelen wel gezien. Daarnaast wordt niet alleen de techniek van de trike aangesproken, maar ook de ledematen en de concentratie van de bestuurder. Zeker, het koppelen en schakelen is door de jaren heen een gewoonte geworden, maar verliezen we echt de controle als wij het koppelen en schakelen aan een automatisch transmissie overlaten? De tegenargumenten zijn – naar mijn mening – echt niet gerechtvaardigd.
De winst in comfort is uniek
Ik ga zitten op de lage zetel van de Mustang. Met mijn handen ontspannen rustend op het stuur. Alles binnen handbereik.
De schakelpook zet ik met twee vingers in stand “A”,
Daarna is gas geven het enige wat ik hoef te doen.
Het schakelen is boterzacht. In het drukke stadsverkeer kan ik mij volledig concentreren op het verkeer en op kronkelende landweggetjes is dit “glijden” absoluut onovertroffen. De automatische transmissie biedt een echt allround zorgeloos-pakket.
Dit is puur genieten. De motor geeft met optrekken een mooi donker geluid aan de achterzijde. Het landschap schiet aan mij voorbij.
Inhalen? Met een krachtige draai aan de gashandel is inhalen kinderspel en ook hier kan ik mezelf opnieuw volledig op het inhalen concentreren. Degene die het volledige motorvermogen zelf in de hand wil hebben bij het inhalen kan zelf de versnelling kiezen bij de gewenste snelheid met de Tiptronic, om dan sterk te versnellen en dat superieur te beëindigen. De motor van de Mustang – of het nu een 2-zitter of een 3-zitter Family is- biedt te allen tijde genoeg vermogen.
Bij deze nazomerse testrit van de Mustang over de Schwabische wegen krijg ik het meest uiteenlopende asfalt onder mijn mat zwarte wielen door. Van gloednieuwe fluisterstil asfalt bij de steden tot hobbelig off-road-achtig parcours op de landweggetjes.
Geen probleem voor het electronisch instelbare Bilstein onderstel. Door een korte druk op de schakelaar links van de schakelpook, licht er een rode LED-lamp op. Het verstelbare onderstel wijzigt zich binnen een zeer korte tijd, merkbaar van ‘zacht’ naar ‘hard’ afgeveerd.
Dit klinkt als een zeer exclusieve accessoire bij een luxeauto in de stijl van een Panamera. Maar in feite is het een buitengewoon nuttige functie, die bij configuratie van een nieuwe Trike absoluut in overweging genomen moet worden.
Dergelijke geavanceerde technische functies maken van deze testrit een absoluut unieke belevenis.
Ik werp een snelle blik op mijn horloge en zie dat ik nog drie uur de tijd heb tot het donker wordt.
Ik gebruik de tijd en breid mijn oorspronkelijk geplande tour zelfs nog een keer royaal uit voordat ik terug ga naar de redactie.
De realiteit in de vorm van het kogelharde terreinchassis van onze TRIKEMAGAZIN-Landrovers zorgt weer voor zere armspieren en pijnlijke rugwervels.
Met weemoed denk ik terug aan het luxe onderstel van de BOOM Trike Mustang.